Нещодавно завершився останній модуль піврічної програми з підготовки тренерів з впровадження стандартів безпечного харчування в закладах освіти.
(Ми коротко підсумовували: https://www.facebook.com/sfgenerationua/posts/369161488265231)
Учасники роз’їхалися по своїх домівках. І повезли зі собою знання, досвід і запал змінювати систему харчування в освіті.
Ми попросили деяких з них поділитися своїми враженнями.
«Програма тренінгу допомогла зрозуміти: 1) що треба зробити щоб покращити харчування в закладах освіти і 2) як НАССР просто застосувати у житті, впроваджувати в наших закладах освіти», — зауважує Олена Колчина, головний спеціаліст територіального відділу освіти Шевченківського району Департаменту освіти і науки Запорізької міської ради.
- Ми вивчили основи харчового законодавства, зокрема, статтю про штрафи, яка є мотиватором; детально розібрали методичні настанови щодо запровадження постійно діючих процедур, які базуються на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у КТ, вимоги нового Санітарного регламенту для шкіл.
- Навчилися перед початком дій ставити запитання: «Чому не можна розділувати продукти на одній дошці?», «Навіщо дотримуватись поточності технологічних процесів?», «Чому контейнери для сміття повинні бути закритими» тощо.
- Зрозуміли, що програми передумови є першим етапом упровадження процедур, які базуються на принципах системи НАССР.
- Готуючи домашні завдання, вийшли на реальний харчоблок, самостійно розробили схеми потужності (план приміщень з нанесенням потоків руху, зонування), блок-схему технологічного процесу, програми передумови; вивчили правила гігієни персоналу, вимоги до приміщень та обладнання шкільних харчоблоків.
- Розібрали 7 принципів НАССР, визначили, які документи треба розробити та вести при впровадження НАССР.
- Навчились робити опис харчового продукту, визначати джерела небезпечних факторів, ККТ та планувати контрольні заходи для їх попередження; дуже актуальною була інформація по алергенам.
- Навчилися проводити тренінги (розраховувати час, підбір інформації, вправи, відео, притчі; мати на запас «рукав Василіси»), а також працювати поглядом, «очима», голосом, руками, пізнали особливості роботи з різними цільовими і віковими аудиторіями, оволоділи методиками знайомств, роботи в групі, актуалізації, навчились робити зворотній зв’язок.
- !!! Нарешті, ще особисто для себе, тренінг дав новий погляд на здорове, безпечне харчування: стала більше пити води, їсти більше овочів, фруктів, стала ретельно читати інформацію на продуктах харчування в супермаркетах.
За словами пані Олени, в м. Запоріжжі організацію харчування здійснюють комбінати харчування і вони згідно з договорами розпочали впроваджувати стандарти НАССР. Але потрібні спільні зусилля керівників закладів освіти, комбінатів харчування, медичних працівників, кухарів, батьків. «Почнемо з освітніх заходів!», наголошує пані Олена Колчина.
А щоби ці стандарти простіше було впроваджувати/застосовувати, на думку пані Олени, потрібно:
- проводити навчання кухарів, керівників закладів освіти, медичних працівників;
- організовувати конкурси майстерності серед кухарів шкільних їдалень;
- прописати чіткі інструкції, візуалізувати вимоги до миття рук, санітарного одягу, зберігання відходів, зберігання термометрів, розробити схеми зонування приміщень тощо;
- донести важливості і переваги НАССР для батьків;
- навчити правилам безпечного харчування дітей, формувати у них навички здорового харчування, відповідальності за вибір продуктів, які вони споживають.
«Впроваджувати стандарти НАССР на практиці Буде важко, але це потрібно починати», — впевнена Олена Колчина.
«Зрозумів, що бути тренером – це не легка справа, особливо, коли це стосується харчового законодавства і працювати приходиться майже зі всіма віковими категоріями людей. Але, водночас, я розумію, що це цікаво і дуже корисно для соціально-економічного розвитку нашої країни, бо безпечне харчування – це здоров’я нації, а здоров’я нації – це багатство нашої України», — впевнено твердить Олексій Тіхонов, майстер виробничого навчання Костянтинівського ВПУ.
Що Олексій довідався і що найбільше запам’яталося:
- що таке НАССР,
- нове харчове законодавство, постанови КМУ, накази Міністерства аграрної політики та продовольства України, новий санітарний регламент, затверджений МОЗ України,
- які існують виробничі проблеми на харчоблоках закладів освіти,
- як відстежувати і мінімізувати небезпечні фактори впливу на безпечність харчових продуктів,
- як визначати контрольно-критичні точки, їх джерело та способи їх усунення,
- здійснювати зонування виробничих приміщень, визначати перехресні потоки на харчоблоках,
- які є санітарні вимоги до харчоблоків в закладах освіти, види боротьби з шкідниками,
- розробляти програми-передумови для впровадження НАССР на харчоблоках і багато, багато іншого, що є важливим для забезпечення безпечності харчування у закладах освіти.
А ще, що також дуже важливо, це:
- первинні навички тренерів, концепція тренерської діяльності,
- стадії формування навиків,
- процеси освоєння технології тренінгу,
- формати взаємодії і їх мотивуючий потенціал,
- робота над особистістю тренера, подолання хвилювання, налаштування тренера перед тренінгом,
- управління мімікою, жестами, способи привернення та утримання уваги учасників тренінгу,
- робота з питаннями аудиторії та з супротивом,
- методики завершення тренінгу,
- розробка тренерської програми, підбір контенту та інструментів для проведення тренінгу і проведення тренінгу для різного контингенту осіб (кухар, державний управлінець чи студент ЗПТО).
«Чи є корисним і новим інформація та навики з тренінгу для мене, як для педагогічного працівника закладу професійної освіти? — запитує і відповідає пан Олексій Тіхонов. — Так – є, частково новим і абсолютно корисним, бо кожен з навиків тренера та правильне розуміння стандартів НАССР, якими я оволодів, обов’язково використаю у своїй педагогічній діяльності при підготовці робітничих кадрів для харчоблоків, а також намагатимусь розповсюджувати досвід, який отримав всіма можливими способами і через соціальні мережі в інтернет, і через проведення «живих» тренінгів».
У його рідному місті Костянтинівка існують певні проблеми в організації безпечного харчування у закладах освіти. І на те є різні причини: фінансування, небажання змінювати підходи в організації харчування всіма операторами ринку, несвідома некомпетентність працівників харчоблоків, страхи впроваджувати нове і маловідоме.
«Причини не впроваджувати НАССР у закладах освіти знаходиться дуже багато, але ж ми покликані для того, щоб довести, що впровадження НАССР має великі переваги для всіх», — впевнений пан Олексій.
За його словами, важко буде співпрацювати з керівниками шкіл, харчоблоків та кухарями, але ж на модулях також вчили працювати із супротивом.
На його думку, найпростіше впроваджувати принципи НАССР у навчання студентів професійної (професійно-технічної) освіти. Для цього необхідно внести зміни в освітні програми і додати пункти та теми про стандарти НАССР.
«Студенти, які не мають уяви про організацію безпечного харчування у закладах освіти, будуть сприймати всю інформацію достовірно такою, яка вона є. Єдиною перепоною може стати не бажання викладачів та майстрів виробничого навчання доводити інформацію детально, через брак робочого часу», — зауважує Олексій Тіхонов. — «Тому необхідно попрацювати на обласному рівні з викладачами та майстрами виробничого навчання, переконати всіх, що НАССР – важливий елемент у навчанні майбутніх кухарів. Для цього необхідно заручитись підтримкою НМЦ ПТО і проводити активну інформаційну кампанію через спеціальні тренінги для них. Другим етапом стане розробка освітньої програми з основ НАССР для студентів ПТО, яку необхідно буде впровадити в робочі плани закладів. На рівні закладів необхідно залучити циклові методичні комісії, які допоможуть розробити навчально-плануючу документацію, розглянути, ухвалити і впровадити у свою ж роботу в закладі, де працюють».
Пан Олексій відкрив таємницю, яку освітяни добре знають: «Головною мотивацією для педагогічного працівника стане сертифікат, який він зможе отримати за участь у тренінгу і який використає для майбутньої своєї атестації. А також успіхи їх студентів, які стануть обізнаними у цьому питанні і затребуваними на виробництві, як профільні фахівці».
А щодо змін у харчоблоках у закладах освіти, то необхідно, за словами Олексія Тіхонова, переконувати керівників цих закладів, що НАССР має великі переваги, як для навчального закладу, так і для всіх учасників освітнього процесу. При цьому мати контраргументи на всі випадки, які можуть стати необхідними у діалозі з керівниками закладів освіти. Другим етапом після переконання керівника закладу стануть працівники харчоблоку.
«Думаю, що така тактика роботи із супротивом також підійде і в цьому випадку, але необхідно врахувати особливості у роботі кожного з працівників, — зауважує пан Олексій. — Хорошим інструментом впливу стануть органи місцевого управління. Тим паче, що всі харчові закони України стосовно НАССР – є суттєвим впливом на будь-якому рівні щодо вирішення проблем впровадження. Далі проводити активну інформаційну кампанію, через загальні збори та проведення тренінгів для всіх учасників».
Учасники тренінгів вдячним всім викладачам.
«Автори програми підготовки тренерів з впровадження основ НАССР в закладах освіти провели колосальну роботу з розробки і «втілення її у життя». Відчувається високий професіоналізм як у блоці «Основи НАССР в закладах освіти», так і у блоці підготовки тренерів. І я думаю, що зі мною погодяться всі учасники курсу», — впевнений Олексій Тіхонов.