Навчилися самі – розкажуть іншим: підсумки учнівського пізнавально-практичного табору

Навчилися самі – розкажуть іншим: підсумки учнівського пізнавально-практичного табору

З 13 по 16 серпня на Київщині в етнографічному комплексі «Українське село» відбувся літній учнівський табір «CAMP безпечності продуктів і здорового харчування». Захід став частиною проєкту «School Food Generation», який реалізують МБФ «Жовто-Блакитні Крила» і ВГО «ПОРУЧ» у партнерстві з ChildFund Deutschland за фінансової підтримки Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини (BMZ).

За словами «коменданта САМРу», керівника проєктної команди ВГО «ПОРУЧ» Дмитра Вітвіцького, сам кемп став логічним продовженням конкурсу «Агенти чистоти» серед закладів освіти Донецької і Луганської областей. Загалом у конкурсі взяли участь кілька десятків учнівських команд. І паралельно з ним відбувався такий же конкурс серед закладів професійної освіти. У результаті на табір було відібрано 5 шкільних команд-переможців і одну команду-переможця конкурсу серед закладів професійної освіти.

Програма заходу складалася з декількох мінілекцій і численних практичних занять та ознайомчих зустрічей. Учасників знайомили з основами НАССР, засадами безпечного та здорового харчування, традиційною українською та кухнями народів світу. Також діти разом з тренерами розробляли правила вибору продуктів та поведінки на харчових ринках та у супермаркеті, вчилися виготовляти випічку з органічною начинкою, визначати якість і безпечність молока та готувати сир, а також визначати кількість нітратів в овочах та фруктах. Крім того, програма табору була наповнена інтеграційними та методичними елементами, щоби учасники перезнайомилися, навчилися комунікувати і працювати в команді, оцінювати свої знання та навички. Акцент робився на практичному застосуванні отриманих знань та здобутті навичок. Так учасники могли самі оцінити чи дотримують засад НАССР у тих закладах харчування, які вони відвідували.

«Головна мета самого кемпу, що це не був відпочинковий захід для учнів, коли фактично нічого не роблять, – розповідає Дмитро Вітвіцький. – Він був запланований як навчально-практичний табір. Його ціль: навчити учнівські команди саме основам здорового, безпечного харчування, показати недоліки, які є в системі харчування, навчити їх засадам безпечності приготування їжі і як уникати харчових захворювань. Також команди і педагогічні працівники, які їх супроводжували, взяли на себе зобов’язання провести просвітні заходи за матеріалами кемпу у своїх громадах, школах, серед своїх однолітків. Це їх обов’язок: і самих команд, і тих закладів освіти, які вони представляють».

Він також зауважує, що сама тематика кемпу дуже актуальна у контексті національної реформи шкільної системи харчування, яка зараз здійснюється. «І учні мають виступати одним із провайдерів змін у шкільній системі харчування, підштовхувати вчителів і батьків по-іншому реагувати на реформу. Зокрема, органи учнівського самоврядування мають впливати на адміністрацію школи. Ми були приємно вражені, що в останній день кемпу, коли учні мали екскурсію на один з виробничих майданчиків, вони вже зауважували порушення у харчоблоках, які вони відвідували. І це все відбулось після проведення навчання. Для нас це дуже хороший фідбек, що кемп ще не закінчився, а учні вже застосовують отриманні знання». За словами Дмитра Вітвіцького, організатори залишилися дуже задоволені як тим, що діти приїхали вмотивовані, активні і як проходило саме таборування, так і тим, який результат отримали в кінці.

Також дуже задоволені таборуванням залишилися й учасники. За словами, Світлани Кривобок, педагога-організатора Великоновосілківського ЗЗСО І-ІІІ ступенів №2 з Донеччини, керівниці команди «Друге дихання», діти з нетерпінням чекали на поїздку на кемп і залишилися неймовірно задоволенні перебуванням у навчальному таборі. «Діти дещо хвилювалися, були стомлені після важкої дороги, але після знайомства з усіма учасниками та тренерами настрій одразу покращився. Кожного дня учасники, у певній мірі, виходили зі своєї зони комфорту, що стало поштовхом для вдосконалення та самореалізації», – зауважує вона. – Програма була насиченою і змістовною. Кожного дня були різні тренінги, інтерактивні та міжкомандні вправи, лекції, квести, майстер-класи та екскурсії. З неймовірними емоціями та новими знаннями ми повернулися додому. Враження від кемпу тільки позитивні. Учасники команди «Друге дихання» ще більше надихнулися продовжувати популяризувати здорове, а головне безпечне харчування серед однолітків, а отримані нові знання стануть у нагоді у цій справі, у свою чергу, вчителі їм будуть у цьому допомагати».

Подібні емоції після таборування є в і в Ірини Чудакової, вчительки іноземних мов Бахмутської ЗОШ №5. «Для нас було дуже великою несподіванкою і новиною, що наша команда увійшла до п’ятірки переможців конкурсу та що ми отримали такий шанс чотири дні пройти навчання у таборі і відпочити у мальовничому місці», – зауважує вона. – Дітям 13-14 років і їм було трішечки лячно, бо деякі з них вперше виїжджали на таку відстань без батьків. Але по приїзді до табору я побачила як загорілися їх очі, скільки нового та корисного вони побачили та почули, отримали дуже круті емоції. Тобто очікування від табору справдилися на всі 100%».

За її словами, важливо, що учасники отримали практичні знання: як і де правильно харчуватися, як і яку можна отримати загрозу від небезпечного харчування. Після цього діти запевнили, що не будуть купувати «вуличну їжу» і якнайменше вживатимуть фастфуд. «Діти дали обіцянку краще слідкувати за своїм здоров’ям та харчуванням та донести всі ризики небезпечного харчування своїм товаришам. Отже, можу з впевненістю зазначити, що навчання не пройшло даремно. І це дійсно важливо».

Як зауважує педагог, отриману у таборі інформацію діти з нетерпінням хочуть донести своїм однокласникам і до інших учнів нашої школи. «Мої вихованці приступили вже до підготовки виступів та лекцій щоби якнайшвидше передати набуті корисні знання та застерегти однолітків від харчових отруєнь та небезпечного харчування взагалі. Діти готують презентації, шукають відео і, звичайно, будуть використовувати надану тренерами літературу. Мої «агенти чистоти» прийняли рішення щодо організації куточка НАССР в нашій школі. І чекають початку вересня, коли будуть ділитися інформацією зі своїми колегами», – наголошує пані Ірина.

Наступними заходами в рамках проекту стане проведення практичних тренінгів в школах Донеччини для працівників освіти та батьків учнів.