Ніхто не буде сперечатися: від того, який світогляд у наших дітей сформується сьогодні, залежить, якими людьми вони стануть у майбутньому. Для нас рамка сьогодення — це миробудування. Важливо, щоб кожна дитина мала навички ненасильницької комунікації, володіла емпатією, вміла розв’язувати конфлікти, розвивала емоційний інтелект, виросла впевненою особистістю. І також не секрет, що одним з видів активного навчання, який базується на залученні та співпраці, є тренінги. Саме тому в середині жовтня експертами й волонтерами ГО «ВГО «Поруч» була організована та проведена низка креативних тренінгів із соціального згуртування, медіації і ненасильницької комунікації «Медіація для школярів: від конфлікту до порозуміння». Участь у них взяли учні Рубіжанської спеціалізованої школи І—ІІІ ст. №2 Луганської області, Костянтинівського закладу загальної середньої освіти І—ІІІ ст. № 3 Донецької обл. та П’ядицького ліцею на Івано-Франківщині.
Досвідчені та вправні тренери, які працювали з учнями 8—11 класів, створили атмосферу розкутості й свободи для спілкування між учасниками. Адже тренінг — то цікавий процес спілкування й ефективна форма опанування знань, спосіб формування вмінь і навичок.
Учні дотримувалися певних принципів групової роботи. Були спрямовані на психологічну допомогу один одному, що ініціювалася не лише тренерами, а й старшокласниками. Взаємовідносини між учасниками розвивалися й аналізувалися в ситуації «тут і зараз».
У центрі уваги модераторів було самостійне навчання учнів та інтенсивна їх взаємодія. Засвоєння інформації досягалося завдяки власній активній роботі учасників. Знання під час тренінгу не подавалися в готовому вигляді, а стали продуктом активної діяльності самих учнів. Тренери навчали старшокласників ефективно розпоряджатися своїм часом, правильно розставляти пріоритети, легко ухвалювати самостійні рішення, координувати свої дії з діяльністю однокласників.
Учні засвоїли п’ять моделей поведінки в конфлікті, етапи медіації. Навчилися складати «карту конфлікту» для подальшого його розв’язання. Виконували рухові вправи (енерджайзери) в різних формах: у парах; усіма учасниками групи, які стоять колом; усіма учасниками групи, які хаотично пересуваються в приміщенні. Модератори давали дітям чітку інструкцію та стежили за дотриманням умов безпеки під час виконання вправ.
Завдяки тренінгу «Медіація для школярів: від конфлікту до порозуміння» діти опанували важливі уміння, зокрема слухати, говорити, виділяти інформацію, розв’язувати конфлікти, дотримуватися вказівок, брати відповідальність за свої рішення.
Після завершення тренінгів учасники із задоволенням поділилися своїми враженнями:
Учень 11 класу Христан Олег: «Я приємно вражений, що в нашому ліцеї відбувся такий тренінг. На ньому ми дізналися багато про те, що таке емоційний інтелект, ефективна комунікація та навчилися розрізняти поняття “команда” та “колектив”. Найбільше мені сподобався групова вправа, коли ми створювали своє соціальне бізнес-підприємство та вчилися ефективно розділяти обов’язки в команді. Власне, саме ці знання я зможу використати в майбутньому, коли буду планувати та відкривати свій бізнес, який буде співпрацювати з державою».
Васильчук Ангеліна, учениця 8-Б класу: «Мені на тренінгу найбільше сподобалось те, що ми створювали разом з командами проєкти бізнесу, які можуть допомогти суспільству. У цьому завданні ми проявили свою фантазію та бачення, як розв’язувати теперішні проблеми. Також мені сподобалась атмосфера тренінгу. Тут кожен має велике бажання проявити себе. Я для себе взяла з цього тренінгу цікаву інформацію про суспільство, людей та їхні емоції, правила спілкування в соціумі. Усе це нам згодиться для подальшого спілкування».
«А в мене залишилися найкращі враження про цей тренінг, — коментує учениця 10-го класу Врубель Юлія. — Чудова атмосфера, приємні співрозмовники, цікаві вправи та корисна інформація. Найцікавішим для мене було створення командою організації та вправа про ефективне спілкування. Корисним було визначення IQ та EQ. Інформацію, яку отримала на тренінгу, я можу використовувати при спілкуванні з друзями, однокласниками та в родинному колі».
Нагадаємо, що проєкт «Школа миру» реалізується ГО «ВГО «Поруч» і БО «Захист» у партнерстві з Дитячим Фондом Німеччини (ChildFund Deutsсhland), за фінансової підтримки Інституту міжнародних відносин IFA, що фінансується Міністерством закордонних справ Німеччини (АА) в рамках програми фінансування Zivik.